Quinoa bereiden

Quinoa bereiden; Hoe kun je dit natuurlijke product bereiden en wat is belangrijk om te weten? Quinoa heeft belangrijke voedingsstoffen die goed zijn voor het lichaam. Het is een aanrader voor mensen die het belangrijk vinden om gezond te eten, bijvoorbeeld sporters. Daarnaast kunnen zwangere vrouwen, baby’s, jonge kinderen, vegetariërs en mensen met de aandoening coeliakie er veel baat bij hebben. Redenen genoeg dus om met de bereiding van dit quinoazaad aan de slag te gaan.


Tegenwoordig vind je quinoa in de supermarkten en gespecialiseerde voedingswinkels. Vanwege de groeiende vraag naar het product, is het op steeds meer plekken verkrijgbaar. Je kunt het zogenaamde superfood makkelijk bewaren wanneer je dit op een koele en droge plek doet. Bewaar het daarnaast ook op donkere plek, zodat er geen daglicht bij kan komen.

Quinoa bereiden

Stappen:

1: Breng een pan water aan de kook.

2: Was de quinoa zaden. Dit doe je door ze 10 minuten te laten weken in een bakje water. Vervolgens kun je met behulp van een vergiet de vuiligheid van de zaden afspoelen.

3: Voeg de zaden toe aan het kokende water en laat ze ongeveer 10-12 minuten koken.

4: Eventueel zout toevoegen om de zaden wat extra smaak te geven.

5: Laat de zaden op een laag vuurtje staan met de deksel op de pan

6: Haal de pan van het vuur en laat het vijf minuten rusten.

7: Roer de zaden goed door en laat het nogmaals 5 minuten rusten.

8: Giet de zaden af

9: Voeg de zaden toe aan de andere ingrediënten voor je maaltijd.
Als je het quinoa zaad eenmaal gekookt hebt, zijn de bereidingsmogelijkheden enorm! Zo wordt het bijvoorbeeld gebruikt in een verse salade, in een soep of als extraatje bij groenten. Wereldwijd wordt het ontbijt steeds vaker ingevuld met quinoa toegevoegd aan het brood of verwerkt in een pap. Er zijn verschillende quinoa recepten te vinden die zeker de moeite waard zijn om te proberen.

Quinoa op smaak brengen

Als je graag wat smaak wilt toevoegen aan de quinoa zaden is dit eenvoudig te doen. De variatie aan bijpassende smaken is namelijk groot. Zo kun je de zaden bijvoorbeeld combineren met: verse munt, peterselie, chilipeper, gember, geraspte citroenschil en sesamzaden. Daarnaast past quinoa vrijwel bij alle groenten.

Lees meer over:
* Soorten en vormen quinoa
* Quinoa geschiedenis